صنعت اجاره خودرو در طول زمان تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. در جهان امروز، اجاره خودرو به عنوان یک روش مهم حمل و نقل، به دلیل پیشرفت فناوری و تغییر در رفتار شهروندان، جایگاه ویژهای پیدا کرده است. یکی از دلایل اصلی این تغییر، هزینههای بالا برای تعمیر و نگهداری، استهلاک و مشکلات پارک خودروهای شخصی در شهرهای پرترافیک است. همچنین، در کشور ما به دلیل گرانی خودروها نسبت به درآمد متوسط، بسیاری از خانوادهها نمیتوانند خودروهای مورد نیاز و دلخواه خود را بخرند. به همین دلیل، اجاره خودرو به عنوان گزینهای عملی و مقرون به صرفه به نظر میرسد که در آینده نزدیک بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.
حال به مقایسه روشهای سنتی و مدرن در اجاره خودرو میپردازیم.
اجاره خودرو به روش سنتی
بخش قابل توجهی از صنعت اجاره خودرو در ایران همچنان به صورت سنتی اداره میشود. دلیل اصلی بازماندن روشهای سنتی در این حوزه، عدم وجود زیرساختهای مناسب از نظر مالی و حقوقی در فضای اینترنت بوده است. با اما توسعه خدمات بانکداری اینترنتی و رشد فرآیندهای قضایی در حوزه فناوری و وب سرویسها، امکانات جدیدی برای دیجیتال سازی اجاره خودرو در ایران ایجاد شده است. این شرایط به عنوان یک فرصت مناسب برای انتقال از روشهای سنتی به روشهای دیجیتال در این صنعت مطرح میشود.
منظور از اجاره خودرو به روش سنتی چیست؟
بخش قابل توجهی از بازار اجاره خودرو در ایران را شرکت های سنتی اجاره خودرو و نمایشگاه داران تشکیل داده اند. روند به این صورت است که شرکت ها خودروی خود را در سایت های آگهی نظیر دیوار و یا سایت شرکتی خودشان به همراه شماره تماس مستقیم خودشان و آدرس دفتر شرکت به نمایش می گذارند. مردم با مدیریت شرکت ها تماس میگیرند و به صورت جداگانه از هر شرکت شرایط اجاره و قیمت و موجودی خودرو ها را برای چند روزی که مد نظرشان است می پرسند. می توانید فکر کنید که چقدر این مسئله زمانبر و خسته کننده خواهد بود.
تماس تلفنی و قرار و ملاقات حضوری، حس اعتماد بین طرفین قرارداد را ایجاد میکند. این اعتماد به نحو قابل ملاحظهای با فرآیند شفاف بر بستر وب قابل ارائه است. در سراسر ایران در حدود 300 شرکت اجاره خودرو فعالیت دارند که هر شرکت به صورت میانگین 30 خودرو دارد که بازاری در حدود 9000 خودرو اجاره ای را تشکیل می دهند. بازاریابی برای این تعداد خودروی غالبا لوکس، به صورت سنتی دشوار خواهد بود.
تفاوت بین اجاره خودرو سنتی و مدرن
در روش مدرن اجاره خودرو، فرآیندهای رزرواسیون قبل، حین و پس از سفر به صورت آنلاین و اتوماتیک انجام میشود. این شامل بارگذاری اطلاعات و مشخصات خودروها، تعیین قیمت اجاره روزانه برای هر خودرو در روزهای مختلف، و همچنین پرداخت آنلاین و ایجاد ارتباط بین شرکت اجاره خودرو و مشتری میشود.
در پلتفرم اجاره آنلاین خودرو کارنت، خدمات زیر ارائه میشود که شرکتهای اجاره خودرو و همچنین کاربران متقاضی اجاره خودرو از آنها بهرهمند میشوند:
- امکانات برای شرکت های اجاره خودرو
- افزودن، ویرایش، وضعیت و آرشیو خودرو
- قیمت گذاری اجاره خودرو برای هر روز به صورت جداگانه
- ثبت مسافت و جریمه برای هر سفر
- امکان لفو سفر و جایگزین خودرو اجاره شده
- دسترسی به اطلاعات کاربر نظیر مشخصات هویتی، تصویر گواهینامه و شماره چک صیادی
- امکانات برای مشتریان اجاره خودرو
- مقایسه و انتخاب خودرو از بین شرکت های اجاره خودرو
- رزرو خودرو به صورت آنلاین و 24 ساعت در 7 روز هفته
- ارتباط به صورت چت با پشتیبان سایت و مدیریت شرکت اجاره خودرو
- امکان تمدید سفر به صورت آنلاین
فرقی نمی کند که شما قصد اجاره خودرو با راننده را دارید و یا اجاره خودرو بدون راننده، دنبال ماشین اجاره ای عروسی هستید یا اجاره خودرو برای سفر، در هر صورت اجاره خودرو با شرایط آسان در کارنت امکان پذیر است.
نتیجه گیری
هر شرکت اجاره خودرویی می تواند بنا بر استراتژی های خود روش مدرن یا سنتی و یا تلفیقی از دور روش را برای اجاره خودرو های خود برگزیند. اما بی شک در دنیای امروز که مردم ساعت های زیادی را روزانه در فضای مجازی می گذرانند و بدنبال خدمات سریع و راحت هستند، اجاره خودرو به روش مدرن سودآوری بالاتری برای شرکت های اجاره خودرو خواهد داشت. چرا که با بازاریابی دیجیتال و کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان می توان عملکرد بهتری را برای بازار اجاره خودرو ایران رقم زد.